OBIEKTYWNY PROCES ROZWOJU

Rozwój społeczny nie jest więc, zdaniem Petrażyckiego, procesem obiektywnym, lecz wynikiem subiektywnej decyzji podmiotu, który może wysunąć dowolny ideał i działać następnie na jego korzyść. Nauka, jeśli odgrywa w tym układzie jakąkolwiek rolę, to taką tylko, iż dostarcza niezbędnych uzasadnień dla poparcia preferowanej ideologii. Nie chodzi przy tym o stwierdzenie, że nauka nie może w ogóle stanowić teoretycznej podstawy dla programów ideologicznych. Wiedza pozytywna takie zadanie oczywiście spełnia. W interpretacji jednak Petrażyckiego stosunek między nauką a ideologią przebiega w płaszczyźnie specyficznej. Mianowicie ideologia, jako wytwór rozumu praktycznego, stoi z zasady ponad wszelką nauką, jest od niej po prostu niezależna, żyje własnym życiem.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim serwisie! Jestem architektem wnętrz. Na blogu zamieszczam moje pomysły na aranżację pomieszczeń, mam nadzieję, że Ci się spodobają. Zapraszam również do komentowania i likowania mojego profilu na fb.
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)