SKRAJNY SUBIEKTYWIZM

Skrajny subiektywizm w pojmowaniu zjawisk etycznych (tu, jak uważs.m, szczególnie jaskrawo widoczny) doprowadził w rezultacie Petrażyckiego nie tylko do zatarcia obiektywnej różnicy między prawem i moralnością, ale nadto do przekonania, iż dosłownie każde zachowanie się człowieka można przedstawić i uzasadnić jako posiadające rangę aksjologiczną i odwrotnie. W konsekwencji stanowisko takie wiedzie do nihilizmu w dziedzinie wartości, a nawet dalej: do unicestwienia wszelkiej pozytjwnej problematyki aksjologicznej (tutaj: na gruncie teorii prawa i moralności). Tak surowy wniosek można dostatecznie uzasadnić następu­jącym fragmentem z pism L. Petrażyckiego: „Gdyby się znalazł ktoś taki (chory umysłowo itp.), kto by uważał za swój święty obowiązek zabijanie bliźnich, to z punktu widzenia naszej klasyfikacji stwierdzilibyśmy w takim przypadku istnienie zjawiska etycznego (emocje etyczne są abstrakcyjne, biankistowe, mogą działać w kierunku najróżnorodniejszego postępowa­nia).

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim serwisie! Jestem architektem wnętrz. Na blogu zamieszczam moje pomysły na aranżację pomieszczeń, mam nadzieję, że Ci się spodobają. Zapraszam również do komentowania i likowania mojego profilu na fb.
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)