STOSUNEK CZŁOWIEK- PRZYRODA

Jest interesujące, że Witwicki, przywiązując tak wielką wagę do stosunku człowiek-przyroda przy kształtowaniu się postaw światopoglądo­wych, nie podnosi tej kwestii w rodowodzie zachowań i ocen moralnych. Koncentruje się jedynie na czynniku demograficznym, jakim jest życie gromadne, i produkcyjnym, tj. podziale pracy i wymianie usług. Dopiero z zaistnieniem współżycia międzyludzkiego, stwierdza, zaczynamy wyróżniać złe i dobre (etycznie) sposoby postępowania, a co za tym idzie — złe i dobre typy jednostek ludzkich, pochwały i nagany etyczne, nagrody i kary.Trudno się więc zgodzić z tezą Ewy Borowieckiej, że Witwicki w etyce jest idealistą, bowiem nie bierze pod uwagę życia materialnego ludzi. Otóż etyka Witwickiego jest osadzona w historii i uczony wcale nie lekceważy historycznej zmienności moralności. Zarzut może natomiast dotyczyć tego, że etyce tej brak klasowego ujęcia. W miejsce klasowości wprowadza Witwicki podział uwzględniający wykształcenie i światopogląd grup społecznych opowiadających się za danym systemem etycznym.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim serwisie! Jestem architektem wnętrz. Na blogu zamieszczam moje pomysły na aranżację pomieszczeń, mam nadzieję, że Ci się spodobają. Zapraszam również do komentowania i likowania mojego profilu na fb.
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)