W ODNIESIENIU DO TEORII

Petrażycki uznaje więc w rezultacie jedną tylko sferę istnienia prawa i moralności. Tą sferą jest dziedzina subiektywnych przeżyć o treści uprawniająco-zobowiązującej. W tej tylko płaszczyźnie zjawiska etyczne, jego zdaniem, istnieją i działają. Przy czym prawidłowości dotyczące kształtowania się przeżyć etycznych oraz ich funkcjonowania są identyczne zarówno w wymiarze jednostkowym, indywidualnym, jak i grupowym — ogólnym.Psychologistyczną koncepcję prawa i moralności Petrażycki przyjmuje jako pewnik nie podlegający żadnej dyskusji. Teorie socjologiczne prawa i moralności można zatem budować jedynie w oparciu o psychologiczną istotę tych zjawisk. Specjalnie w odniesieniu do teorii materializmu historycznego pisał: „Jeżeli chodzi o materializm ekonomiczny, to z jego punktu widzenia sprowadzenie prawa do rzędu swoistych zjawisk psychi­cznych uzyskuje, że tak powiem, gotową odpowiedź co do genezy i rozwoju tych zjawisk: są one korelatami psychicznymi, odbiciami w psychice tworzywa społecznego, i treść ich zmienia się w historii odpowiednio do zmian zachodzących w tworzywie społecznym, jako funkcja tego tworzywa”.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na moim serwisie! Jestem architektem wnętrz. Na blogu zamieszczam moje pomysły na aranżację pomieszczeń, mam nadzieję, że Ci się spodobają. Zapraszam również do komentowania i likowania mojego profilu na fb.
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)